Poniżej znajdą Państwo najczęściej pojawiające się pytania od naszych Pasażerów, wraz z odpowiedziami i wskazówkami od nas.
Pytania posegregowane są w grupy:
- ulgi
- bilety jednorazowe i czasowe
- bilety okresowe
- opłaty dodatkowe (mandaty)
- zasady przewozowe
Niniejsza strona będzie aktualizowana w miarę pojawiających się nowych pytań od Pasażerów.
Pliki do pobrania
Czy będąc honorowym dawcą krwi będę mógł także korzystać z ulgi poza terenem miasta Stalowa Wola?
Tak. Honorowi Dawcy Krwi korzystają z usług MZK bezpłatnie w całej sieci komunikacji miejskiej. W trakcie kontroli należy okazać Bilet Wolnej Jazdy.
Od 01.09.2024 zasady te nie ulegają zmianie – wystarczy posiadać Bilet Wolnej Jazdy.
Jeżeli jestem rencistą i chcę pojechać poza Stalową Wolę, to jaki obowiązuje mnie bilet?
Renciści i emeryci, którzy nie posiadają aktywnej Karty LIFESTAL (bo nie są mieszkańcami Stalowej Woli) mogą korzystać z z ulgi 50 %. Od 1.09.2024 cena biletu ulgowego wynosi: 1,50 zł przy przejazdach w jednej strefie i 2,50 przy przejazdach pomiędzy strefami (np. ze Stalowej Woli do Niska).
W przypadku dziecka 4-letniego jaki bilet obowiązuje w mieście Stalowa Wola oraz poza miasto np. do Niska?
Dzieci do momentu rozpoczęcia nauki w szkole podróżują bezpłatnie. Zatem czterolatek może korzystać z naszych usług bez konieczności kasowania biletu. Ulga obowiązuje w Stalowej Woli (w strefie A) oraz poza Stalową Wolą (strefa B).
Jestem uczennicą liceum w Stalowej Woli. Mieszkam w Nisku. Czy mogę korzystać z biletu ulgowego?
Tak. Uczniowie, bez względu na miejsce zamieszkania mogą korzystać z biletów ulgowych – jednorazowych i okresowych.
Czy emeryt zamieszkały w Pysznicy może skorzystać z biletu za 1,50 zł, jeżeli korzysta z autobusu MZK na trasie Pysznica – Stalowa Wola?
Tak. Należy skasować bilet w cenie 1,50 zł (od 01.09.2024r. – 2,50 zł).
Czy osoba niewidoma może bezpłatnie podróżować autobusem MZK do Niska?
Tak, osoby o znacznym i umiarkowanym stopniu niepełnosprawności powodowanym chorobą wzroku (kod 04-O) mogą korzystać z komunikacji miejskiej bezpłatnie. Miejsce zamieszkania nie ma znaczenia.
Czy student, w wieku powyżej 26. lat, może korzystać z biletów ulgowych?
Tak. Osoby studiujące na studiach licencjackich lub uzupełniających, bądź jednolitych (pięcioletnich magisterskich) mogą korzystać z biletów ulgowych 50% w całej sieci komunikacji miejskiej (zarówno w strefie miejskiej jak i podmiejskiej) pod warunkiem posiadania przy sobie ważnej legitymacji. Wiek osoby studiującej nie ma znaczenia w tym przypadku i nie jest żadnym ograniczeniem w prawie do korzystania z ulgi. Nie ma również znaczenia miejsce zamieszkania studenta.
Co oznaczają wprowadzone strefy A i B?
Od 01.01.2016r. sieć stalowowolskiej komunikacji miejskiej będzie podzielona na dwie strefy: strefę A i strefę B.
Strefa A to obszar Miasta Stalowa Wola. Strefa B to obszar objęty komunikacją miejską poza strefą A (czyli przystanki w miejscowościach poza Miastem) Stalową Wola. W uproszczeniu można utożsamiać strefą A ze strefą miejską, natomiast strefę B ze strefą podmiejską.
Ile kosztuje podróż autobusem MZK jeżeli korzystam z biletów jednorazowych?
Przejazd w jednej strefie od 01.09.2024r. kosztuje 3 zł (ulgowy 1,50 zł). Przejazd pomiędzy strefami kosztuje od 01.09.2024r. 5 zł (ulgowy 2,50 zł).
Gdzie kupię bilety jednorazowe?
Bilety jednorazowe dostępne są w punktach sprzedaży prowadzonych przez naszych kontrahentów. Są to kioski, sklepy itp. Bilety jednorazowe można również zakupić w biletomatach – o ile autobus jest w taki wyposażony. Jeżeli w autobusie nie ma biletomatu to bilet za gotówkę można zakupić u kierowcy. W każdym autobusie można opłacić przejazd kartą płatniczą wykorzystując do tego kasownik, który umożliwia opłaty zbliżeniowe (obecnie wszystkie nasze kasowniki są wyposażone w taką funkcję). Dodatkowo istnieje możliwość opłaty w systemie SKYCASH (aplikacja na smartfony)>
Gdzie mogę kupić bilet dobowy?
Bilet dobowy można zakupić:
– w biletomacie
– u kierowcy
– w aplikacji SKYCASH
Czy bilet kupiony u kierowcy trzeba kasować w kasowniku?
Tak. Bilet zakupiony u kierowcy w autobusie należy niezwłocznie po zakupie skasować w kasowniku.
Kiedy należy kasować bilet jednorazowy?
Bilet jednorazowy należy skasować w kasowniku niezwłocznie po wejściu do autobusu. Wskazane jest, aby skasowanie biletu nastąpiło przez zajęciem przez Pasażera miejsca siedzącego w autobusie. Takie zachowanie pozwoli uniknąć zbędnych tłumaczeń w momencie, gdy rozpocznie się kontrola biletów, a Pasażer nie zdążył skasować biletu, gdyż np. zajęty był szukaniem wolnego miejsca siedzącego.
Jak wygląda poprawne kasowanie biletu w kasowniku?
Bilet jednorazowy należy włożyć do otworu kasownika i odczekać do momentu, aż kasownika sygnałem dźwiękowym poinformuje o poprawnym skasowaniu biletu (w formie nadruku na bilecie i wykonaniu nakłucia). Po usłyszeniu sygnału dźwiękowego należy wyciągnąć bilet. Nie należy wykonywać tej czynności gwałtownie. Po wyciągnięciu biletu z kasownika należy sprawdzić, czy kasownika wykonał na bilecie nadruk.
Włożyłem bilet do kasownika. Po wyjęciu biletu z kasownika i sprawdzeniu nadruku okazało się, że kasownik wykonał nakłucie na bilecie, lecz nadruk jest nieczytelny (zamazany). Czy wówczas mam dokonać powtórnego skasowania biletu?
W przypadku, gdy Pasażer stwierdzi, że po wyjęciu biletu z kasownika nadruk jest nieczytelny (zamazany) bądź niewyraźny lub bardzo słaby, wówczas fakt ten należy niezwłocznie zgłosić kierowcy autobusu. Pod żadnym pozorem prosimy nie kasować biletu powtórnie, gdyż wówczas nastąpi ponowne nakłucie biletu przez kasownik i zostanie to, w trakcie kontroli, odczytane jako podwójne kasowanie biletu!
Co zrobić w sytuacji, gdy kasownik, w którym chcę skasować bilet, jest niesprawny?
W znacznej większości autobusów niesprawność kasownika jest sygnalizowana świecącą na czerwono kontrolką umieszczoną na obudowie kasownika. W takiej sytuacji należy udać się do innego kasownika znajdującego się w autobusie. W sytuacji, gdy w autobusie nie działa żaden kasownik należy niezwłocznie zgłosić to kierowcy autobusu, który w razie kontroli powiadomi kontrolera biletów, że kasowniki są niesprawne oraz wskaże pasażerów, którzy zgłosili mu chęć skasowania biletów.
Jak korzystać z biletu dobowego?
Bilet dobowy kasujemy w kasowniku niezwłocznie po wejściu do autobusu. Kasownik „odbije” na bilecie godzinę skasowania (są to cztery ostatnie cyfry druku naniesionego na kasownik). Od tego momentu możemy korzystać z przejazdów autobusami MZK przez okres 24-ech godzin. Bilet dobowy kasujemy tylko jeden raz ! Przy kolejnej podróży nie kasujemy tego samego biletu. W razie kontroli kontroler odczyta z biletu godzinę skasowania i stwierdzi czy minęły 24-y godziny czy też nie.
Skasowałam bilet dobowy. W trakcie kolejnej podróży autobusem MZK, posiadając ten bilet dobowy, okazało się, że autobus nie dojedzie do celu mojej podróży przed upływem 24-ech godzin. Minie ok 10 minut. Co wówczas mam zrobić?
Jeżeli posiadamy skasowany bilet dobowy, a godzina rozpoczęcia kursu jest przed upływem 24-ech godzin od skasowania tego biletu, wówczas możemy rozpocząć podróż i zakończyć ją na dowolnie wybranym przystanku, mimo że koniec podróży będzie miał miejsce po upływie 24-ech godzin od skasowania biletu. W tej sytuacji ważny jest czas rozpoczęcia podróży.
Gdzie można kupić bilet okresowy oraz co jest potrzebne przy pierwszym zakupie biletu okresowego?
Bilety okresowe można zakupić w:
– Punktach Obsługi Klienta (ul. Wolności 9, Al. Jana Pawła 25a)
– w biletomatach stacjonarnych
– w sklepie internetowym (ebilet.mzk.stalowa-wola.pl)
– w aplikacji SKYCASH
Jakie są terminy ważności biletów okresowych?
Pasażer może wybrać bilet okresowy ważny przez 15, 30 lub 60 dni od daty, którą sam określił, tzn. bilety okresowe MZK nie są typowymi biletami miesięcznymi ważnymi od pierwszego do ostatniego dnia miesiąca. Pasażer sam decyduje od kiedy rozpoczyna się ważność biletu. Może to być w dowolnym dniu miesiąca. Od wybranej przez Pasażera daty rozpoczyna się bieg ważności biletu, czyli 15, 30 lub 60 dni w zależności od tego jaki bilet Pasażer wybiera.
Jeżeli pasażer wybierze bilet okresowy ważny od poniedziałku do piątku, to w wybranym okresie ważności tego biletu okresowego może z niego korzystać, ale tylko w dniach od poniedziałku do piątku. W soboty i niedziele bilet jest nieważny. Przy zakupie biletu ważnego we wszystkie dni tygodnia pasażer może korzystać z biletu okresowego w okresie jego ważności, od poniedziałku do niedzieli.
Czy bilet okresowy upoważnia do korzystania z każdej linii komunikacyjnej?
W ofercie biletów okresowych występują bilety trasowane oraz sieciowe. Bilety trasowane są biletami na jedną lub na dwie linie komunikacyjne. Pasażer w momencie zakupu biletu okresowego decyduje na jakiej linii lub na jakich dwóch liniach bilet będzie ważny. Pasażer posiadający bilet okresowy trasowany nie może wykorzystać tego biletu na innej linii komunikacyjnej niż wskazana(e) na bilecie okresowym.
Inaczej jest w przypadku, gdy Pasażer zakupił bilet okresowy sieciowy. Taki bilet nie niesie ze sobą żadnych ograniczeń jeżeli chodzi o numer linii komunikacyjnej, a więc można wykorzystać bilet na dowolnej linii (oczywiście biorąc pod uwagę okoliczność, czy jest to bilet miejski czy podmiejski).
Czy bilet, który mam kupiony (okresowy, ważny od poniedziałku do piątku, sieciowy) ważny w okresie ferii/wakacji może być wykorzystywany w tym czasie (ferii/wakacji), mimo że są to dni wolne od nauki w szkole?
Tak, oczywiście. Taki bilet może być wykorzystany. Nie ma znaczenia, że akurat w okresie jego ważności przypadają ferie, wakacje lub święta.
Korzystam z biletu okresowego ulgowego. Czy muszę okazywać w trakcie kontroli, oprócz biletu, również dokument uprawniający do ulgi?
Tak. W trakcie kontroli Pasażer korzystający z biletu okresowego ulgowego musi okazać dokument potwierdzający prawo do korzystania z biletu ulgowego.
W trakcie kontroli biletów nie posiadałem legitymacji szkolnej i dostałem wezwanie do zapłaty. Czy mogę uniknąć płacenia mandatu?
Tak, w tej sytuacji należy w terminie 7 dni od daty wystawienia wezwania do zapłaty (tzw. mandatu) przedstawić w Punkcie Obsługi Klienta MZK ważną legitymację szkolną. Opłata dodatkowa zostanie anulowana za pobraniem opłaty manipulacyjnej.
Czy opłatę dodatkową można uiścić przelewem bankowym?
Tak, można. Przelew należy dokonać na rachunek bankowy wskazany w zakładce Bilety i ulgi/Opłaty dodatkowe. Należy jednak pamiętać, że za termin uiszczenia opłaty przyjmuje się datę wpływu na rachunek bankowy MZK, a ma to ogromne znaczenie, jeżeli pasażer chce skorzystać z prawa do obniżenia opłaty dodatkowej z tytułu uregulowania jej w terminie 14 dni od daty jej nałożenia.
Jakie będą konsekwencje nieopłacenia mandatu?
Wobec osoby. która nie uregulowała opłaty dodatkowej za brak biletu będą prowadzone czynności windykacyjne polegające na:
- wpisaniu dłużnika do biura informacji gospodarczej
- wystąpieniu do sądu z wnioskiem o wydanie sądowego nakazu zapłaty
- skierowaniu sprawy do komornika, w celu wykonania sądowego nakazu zapłaty.
Dłużnik (gapowicz) zostanie obciążony w powyższych sytuacjach kosztami dodatkowymi oraz odsetkami.
W niektórych sytuacjach okres dochodzenia należności może wynieść 10 lat.
Czy przewożąc autobusem MZK wózek dziecięcy muszę kasować dodatkowy bilet?
Nie. Przewóz wózka dziecięcego, rowerka czy innych bagaży jest bezpłatny. Należy pamiętać przy tym o zachowaniu zasad bezpieczeństwa tj. nie utrudniać przejścia i nie narażać na zanieczyszczenie odzieży innych pasażerów lub środka transportu, nie ograniczać widoczności kierującemu pojazdem oraz nie zagrażać bezpieczeństwu ruchu.
Do kogo mam skierować wniosek o postawienie wiaty przystankowej na przystanku?
Wnioski o budowę, przebudowę i remont przystanków komunikacyjnych, wiat przystankowych lub innych budynków służących pasażerom należy kierować do władz gmin, na terenie których ma znajdować się wnioskowany przystanek.
Czy przystanek w Rozwadowie należy do strefy miejskiej?
Tak, przystanek Rozwadów – Rynek /Os. Rozwadów/ należy do Strefy A (dawna strefa miejska).